White modtager RIBA East Award for “The Royal Pavilion. Southend-on-Sea”

White er tirsdag d. 16. juli inviteret til London til officiel åbning af “The Royal Pavilion. Southend-on-Sea”. Projektet har høstet flere priser, bl.a. den internationale arkitektpris RIBA East Award, og arkitekterne fra White får håndtryk af His Royal Highness of Duke of Kent til indvielsen.

White får RIBA East Award af the Royal Institute of British Architects

“The Royal Pavilion. Southend-on-Sea” har fået en RIBA East Award. RIBA East Award uddeles hvert år af the Royal Institute of British Architects, og er en internationalt anerkendt arkitektpris. I år tilfaldt RIBA East Award arkitektfirmaet White for deres unikke bygning ved Themsen.

I begrundelsen for tildelingen af RIBA East Award blev der sagt: “While strikingly modern, the new building is essentially a pavilion in the tradition of Victorian pier architecture. Its folded, faceted form is determined partly by the steel structure required to spread the building’s load evenly over the pier’s 100 year old cast iron piles.”

Store ambitioner bag den prisvindende bygning, fortæller arkitekten bag

”Vi har formet The Royal Pavilion. Southend-on-Sea med store ambitioner. Formen er dynamisk og skulpturel, og dets ydre er valgt for at kunne klare det aggressive, salte miljø i Themsens udløb. Vi har været fokuseret på at skabe et krystalklart udtryk”, siger arkitekt Fredrik Pettersson fra White arkitekter, der har været projektleder igennem forløbet og tager til England for at være med til den officielle åbning.

”I formgivningen tager vi udgangspunkt i oplevelsen af at være tæt på vandet, havet og naturen. Bygningens dynamiske form viger af for vinden som bølger på havet. Det bølgeformede tag skaber samtidigt en karakteristisk silhuet, der er genkendelig fra stranden.”

”Materialerne til facaden er udvalgt, så de kan holde til det hårde miljø der er ved stranden. Når man kommer tæt på bygningen, oplever man de forskellige materialer i deres fulde tekstur. Hvad enten det gælder glasfiber, træ, glas eller aluminium.”

”Gennem bygningens vinduer præsenteres den imponerende udsigt til kysten og havet. Den rumlige dynamik indvendig er derfor lige så slående som det udvendige landskab og naturen”, siger Fredrik Pettersson.

Southend_Pier15_w.jpg