White Arkitekter i fornemt selskab: Psykiatrisk Sygehus i Aabenraa nomineret i Cannes

Danske arkitekter er igen frontløbere i international sammenhæng. Europas største ejendoms- og arkitektmesse, MIPIM i Cannes, har for første gang sundhedsbyggeri med som kategori, når de senere på året uddeler de prestigefyldte MIPIM Awards 2016. Og danske White arkitekter har allerede skilt sig ud med nomineringen af Nyt Psykiatrisk Sygehus Aabenraa – i samarbejde med DEVE Arkitekter – i kategorien Best Healthcare Development. Region Syddanmarks Nye Psykiatriske Sygehus Aabenraa anses som særdeles innovativt indenfor psykiatrien.

Nyt Psykiatrisk Sygehus i Aabenraa blev med 20.000 m2 og 115 sengepladser taget i brug i september 2015. Byggeriets vifteformede struktur med en hovedakse gør, at de syv psykiatriske afdelinger hænger sammen funktionsmæssigt og visuelt og er tæt forbundne og i pagt med det meget kuperede terræn. De enkelte behandlingsafsnit har udsigt over de grønne omgivelser. Udearealerne mellem bygningerne er udformet som frodige gårdhaver, der indgår aktivt i behandlingsforløbene.

”Grundens svære betingelser med det kuperede terræn viste sig problematisk i begyndelsen. Men det lykkedes os at vende det til vores fordel og iscenesætte hele byggeriet omkring en ’kavalkade’ af blik og overgange til det grønne landskab. Samtidigt var det ønsket fra ordregiveren, Region Syddanmark, at naturen gerne måtte vægtes højt,” fortæller kreativ direktør, Morten Vedelsbøl hos White arkitekter.

Han understreger, at grundig og solid research er nødvendig, når man bygger hospitaler og sygehusafdelinger, fordi arkitekturen og byggeriet skal leve op til en masse funktioner og gøre-måder, som allerede er indbyggede blandt de mange personalegrupper, der har en presset hverdag. Byggeriet skal samtidig flytte og udvikle rutiner fra ’sådan-plejer-vi-at-gøre’ til funktioner og aha-oplevelser, der gør hverdagen lettere, mere dynamisk og brugervenlig.

”Vi går som tegnestue op i at lave grundig research og lytte til kunden, bygherren og de behov, et byggeri skal indfri, hvilket danner de bedste rammer for at være innovative. Et psykiatrisk hospitalsbyggeris præmis er at skabe de bedste rammer for patienter, personale og pårørende, men samtidig at turde nytænke løsninger. Arkitekturen skal sådan set larme så lidt som muligt, men alligevel være innovativ, hvorfor vi er særdeles beærede over at være med i finalefeltet til MIPIM-prisen for bedste sundhedsbyggeri,” siger Morten Vedelsbøl, der sammen med markedschef, Erik Lindahl, fra White Arkitekter til marts deltager på MIPIM-messen i Cannes.

Ifølge Morten Vedelsbøl, kan danske tegnestuer være med i front, når det gælder udvikling af sygehussektoren pga kvalitetsfondsmidlerne på 41,4 milliarder kroner fra 2008-2010, der var med til at kickstarte hospitalsbyggeriet i Danmark. Han mener, at danske tegnestuer står over for at kunne tage erfaring og viden med ud over landegrænsen om lidt.

White Arkitekter A/S har gennemført opgaven i totalrådgivning på Nyt Psykiatrisk Sygehus i Aabenraa for Region Syddanmark efter at have vundet projektkonkurrencen. Byggeriet har kostet cirka 500 mio. kroner. De øvrige firmaer i rådgiverteamet omfatter DEVE Arkitekter ApS, Wessberg A/S, ARKPLAN og Ingeniørgruppen Varde.

Kort om White Arkitekter A/S

• White Arkitekter i Danmark startede i 1973 i Ringsted, og er i dag et datterselskab af White, der blev etableret i 1951 af Sidney White i Gøteborg.
  • White Arkitekter A/S er medarbejderejet og beskæftiger 70 medarbejdere fordelt på kontorer i København, Næstved, Odense og Holeby.
  • White arkitekter i Danmark havde en omsætning på 68 mio. kroner i 2015 med spidskompetencer inden for sundhedssektoren, boligsektoren, undervisningssektoren, bæredygtighed og byplanlægning.
  • Som skandinavisk arkitektvirksomhed med kontorer i Danmark, Sverige, Norge og England og med de samlede 780 medarbejdere har White gennem tiden gennemført opgaver i mere end 50 lande i Europa, Nordamerika, Afrika og Asien.

Kort om MIPIM

• MIPIM, der startede i 1991, foregår i år fra den 15.-18. marts i Palais Des Festivals i Cannes i Sydfrankrig.
  • Det er Europas største ejendomsmesse med mere end 20.000 branche-besøgende med især investorer, arkitekter, entreprenører, ejendomsmæglere, ejendomsadvokater, borgmestre mv. fra 89 lande i år og med priser i 11 kategorier.
  • MIPIM-juryen har i år modtaget et rekordstort antal ansøgninger på i alt 230 projekter fra 43 forskellige lande. Alle nominerede projekter i de 11 kategorier, herunder også Nyt Psykiatrisk Sygehus Aabenraa – sammen med de øvrige nominerede i samme kategori fra henholdsvis Canada, Skotland og Tyskland – fremvises på MIPIM.
  • Deltagerne og øvrige kan stemme på projekterne op til afgørelsen – også via Facebook og andre sociale medier. Vinderne af priserne fra alle 11 kategorier afsløres torsdag aften den 17. marts i det store auditorium i Palais Des Festivals.

For mere info

• Kreativ direktør, Morten Vedelsbøl, White Arkitekter, mobil 31 10 16 05
  • Markedschef, Erik Lindahl, White Arkitekter, mobil 24 63 10 40
  • Koncerndirektør og Anlægschef i Region Syddanmark, Torben Kyed Larsen, mobil 29 20 10 21