White arkitekter A/S styrker ledelsen

Skandinaviens største arkitektfirma, White arkitekter, med over 680 ansatte og i alt 12 tegnestuer i Danmark og Sverige, ønsker at styrke sin position i Danmark og ansætter 34-årige Morten Vedelsbøl som ny kreativ chef.

White arkitekter er de seneste år blevet involveret i flere store projekter inden for bl.a. hospitalsbyggeri, boligbyggeri, boligrenovering, skoler og plejecentre og har oplevet en stigende internationalisering med flere udenlandske projekter. For at sikre organisationens fortsatte succes – herhjemme og internationalt – indtræder Morten Vedelsbøl som ny kreativ chef i Danmark.

”Vores arbejde præges af stadig flere projektkonkurrencer, projekter for private bygherrer samt en række rammeaftaler for regioner, kommuner og boligselskaber – senest aftaler for Statens og Kommuners Indkøb. For at fortsætte med at levere resultater og byde ind på nye projekter på et højt og ambitiøst niveau, styrker vi organisationen ved at ansætte Morten Vedelsbøl”, udtaler Frans Andersen, administrerende direktør i White arkitekter.

Morten Vedelsbøl er 34 år og arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole i København i 2006. Han har en baggrund som konkurrencearkitekt hos KHR Arkitekter, hvor han efter en række førstepræmier i store konkurrencer etablerede DEVE i 2008 sammen med Helle Degn. Sammen har de markeret sig med flere 1. præmier og udmærkelser.

Vækst gennem arkitektur på højeste niveau

I sit nye job hos som kreativ chef bliver det Morten Vedelsbøls opgave at tiltrække flere danske og internationale projekter.

”Vi skal tænke endnu mere på de muligheder, der ligger i vækst gennem udvikling af arkitektur på højeste niveau, hvor kreative tankesæt følger firmaets projekter fra fødsel til færdiggørelse. Vi skal skærpe vores metoder og processer, så vi konstant inspirerer os selv og hinanden gennem et dybdegående arbejde med projekterne. Sammen skal vi navigere i det kunstneriske landskab, der kendetegner vores fag i ambitionen om at markere White på den danske og internationale arkitekturscene”, udtaler Morten Vedelsbøl.

Morten Vedelsbøl får sit primære arbejdssted på Whites kontor i København, men vil indgå tværgående for hele firmaet og vil derfor også have sin gang på Whites to andre danske kontorer i Næstved og Holeby.

Fortsætter som underviser

Sideløbende med jobbet som kreativ chef hos White arkitekter fortsætter Morten Vedelsbøl som underviser for bachelor- og kandidatstuderende på Kunstakademiets Arkitektskole – noget som White har vægtet højt for at have en tæt forbindelse til såvel skolen som til de studerende.

”Det er meget tydeligt at Morten brænder for arkitekturen og arbejdet med de kreative processer i fagets mange skalaer og sammenhænge. Det, at han har haft fødderne plantet i både ‘den virkelige verden’ og på Arkitektskolen, har givet ham et bredt billede af arkitektfaget. Det er egenskaber, der vil præge Whites kreative virke fremadrettet”, udtaler Frans Andersen, administrerende direktør i White arkitekter.

Morten Vedelsbøl er ansat som kreativ chef fra 1. april, hvor han indtil da har afviklet sit engagement i DEVE Arkitekter, der fortsætter med Helle Degn som ledende partner.

Morten_Vedelsb_l02.jpg