White åbner kontor i Oslo og London

Stigende international efterspørgsel fører nu til, at White åbner projektkontorer i både London og Oslo.
– Vore udenlandske kunder ønsker, at vi er på stedet, forklarer vd i White arkitekter AB, Monica von Schmalensee. Vi fortsætter vores strategi om at etablere os på det internationale marked. Et trumfkort er vores særlige kompetencer indenfor miljø og bæredygtighed, men også vores måde at udføre en dialogbaseret proces med alle implicerede interessenter som aktører, lige fra udvikleren til brugeren, har fået stor betydning. Det er en effektiv procesmodel, der nærmest opfattes som revolutionerende i et land som England.

White har lige siden begyndelsen af 1950’erne haft et globalt perspektiv, med mange udførte internationale opgaver gennem årene. I løbet af det seneste årti, er den internationale efterspørgsel steget markant på White ydelser indenfor kvalitativ arkitektur og byplanlægning.

Storbritannien og Norge er to markeder, hvor White har vundet flere store projekter i konkurrence med mange af verdens førende arkitektfirmaer. I Norge er det især på skole- og boligområdet, vi har fået flere opgaver og i Storbritanien har vi vundet flere store byplansprojekter.

Succes skaber mere succes. Hvert projekt vi har gennemført i Norge og Storbritanien har resulteret i nye opgaver. I London, bliver den nye adresse det velkendte The Building Centre, som huser en bred vifte af virksomheder med arkitektur og byplanlægning som fællesnævner. Her vil White bl.a. sidde dør om dør med UK Green Building Council. Ansvarlig for det britiske marked er Keith Boxer, en britisk arkitekt, der gennem mange år har fungeret som konsulent for White.

I Oslo etablerer White sig i et andet kreativt miljø på Møllergata, hvor White vil dele adresse med Ghillardi+Hellsten arkitekter, Florian Kosh og andra kreative kolleger.

– Et inspirerende miljø midt i centrum, som passer os perfekt, siger Johan Lundin, kontorschef i Göteborg og ansvarlig for etableringen i Norge.